Поучение во Святый Великий Четверг
Евангельское чтение на утрене
Апостольское чтение
Евангельское чтение на литургии
Проповедь
ЕВАНГЕЛЬСКОЕ ЧТЕНИЕ НА УТРЕНЕ
От Луки святое благовествование
Глава 22, стихи 1-39, зач. 108.
Приближался праздник опресноков, называемый Пасхою,
и искали первосвященники и книжники, как бы погубить Его, потому что боялись народа.
Вошел же сатана в Иуду, прозванного Искариотом, одного из числа двенадцати,
и он пошел, и говорил с первосвященниками и начальниками, как Его предать им.
Они обрадовались и согласились дать ему денег;
и он обещал, и искал удобного времени, чтобы предать Его им не при народе.
Настал же день опресноков, в который надлежало заколать пасхального агнца,
и послал Иисус Петра и Иоанна, сказав: пойдите, приготовьте нам есть пасху.
Они же сказали Ему: где велишь нам приготовить?
Он сказал им: вот, при входе вашем в город, встретится с вами человек, несущий кувшин воды; последуйте за ним в дом, в который войдет он,
и скажите хозяину дома: Учитель говорит тебе: где комната, в которой бы Мне есть пасху с учениками Моими?
И он покажет вам горницу большую устланную; там приготовьте.
Они пошли, и нашли, как сказал им, и приготовили пасху.
И когда настал час, Он возлег, и двенадцать Апостолов с Ним,
и сказал им: очень желал Я есть с вами сию пасху прежде Моего страдания,
ибо сказываю вам, что уже не буду есть ее, пока она не совершится в Царствии Божием.
И, взяв чашу и благодарив, сказал: приимите ее и разделите между собою,
ибо сказываю вам, что не буду пить от плода виноградного, доколе не придет Царствие Божие.
И, взяв хлеб и благодарив, преломил и подал им, говоря: сие есть тело Мое, которое за вас предается; сие творите в Мое воспоминание.
Также и чашу после вечери, говоря: сия чаша есть Новый Завет в Моей крови, которая за вас проливается.
И вот, рука предающего Меня со Мною за столом;
впрочем, Сын Человеческий идет по предназначению, но горе тому человеку, которым Он предается.
И они начали спрашивать друг друга, кто бы из них был, который это сделает.
Был же и спор между ними, кто из них должен почитаться большим.
Он же сказал им: цари господствуют над народами, и владеющие ими благодетелями называются,
а вы не так: но кто из вас больше, будь как меньший, и начальствующий — как служащий.
Ибо кто больше: возлежащий, или служащий? не возлежащий ли? А Я посреди вас, как служащий.
Но вы пребыли со Мною в напастях Моих,
и Я завещаваю вам, как завещал Мне Отец Мой, Царство,
да ядите и пиете за трапезою Моею в Царстве Моем, и сядете на престолах судить двенадцать колен Израилевых.
И сказал Господь: Симон! Симон! се, сатана просил, чтобы сеять вас как пшеницу,
но Я молился о тебе, чтобы не оскудела вера твоя; и ты некогда, обратившись, утверди братьев твоих.
Он отвечал Ему: Господи! с Тобою я готов и в темницу и на смерть идти.
Но Он сказал: говорю тебе, Петр, не пропоет петух сегодня, как ты трижды отречешься, что не знаешь Меня.
И сказал им: когда Я посылал вас без мешка и без сумы и без обуви, имели ли вы в чем недостаток? Они отвечали: ни в чем.
Тогда Он сказал им: но теперь, кто имеет мешок, тот возьми его, также и суму; а у кого нет, продай одежду свою и купи меч;
ибо сказываю вам, что должно исполниться на Мне и сему написанному: и к злодеям причтен. Ибо то, что о Мне, приходит к концу.
Они сказали: Господи! вот, здесь два меча. Он сказал им: довольно.
И, выйдя, пошел по обыкновению на гору Елеонскую, за Ним последовали и ученики Его.
На церковно-славянском языке
Толкование блж. Феофилакта Болгарского
апостольское ЧТЕНИЕ
Послание к Коринфянам святого апостола Павла
Глава 11, стихи 23-32, зач. 149.
Ибо я от Самого Господа принял то, что и вам передал, что Господь Иисус в ту ночь, в которую предан был, взял хлеб
и, возблагодарив, преломил и сказал: приимите, ядите, сие есть Тело Мое, за вас ломимое; сие творите в Мое воспоминание.
Также и чашу после вечери, и сказал: сия чаша есть новый завет в Моей Крови; сие творите, когда только будете пить, в Мое воспоминание.
Ибо всякий раз, когда вы едите хлеб сей и пьете чашу сию, смерть Господню возвещаете, доколе Он придет.
Посему, кто будет есть хлеб сей или пить чашу Господню недостойно, виновен будет против Тела и Крови Господней.
Да испытывает же себя человек, и таким образом пусть ест от хлеба сего и пьет из чаши сей.
Ибо, кто ест и пьет недостойно, тот ест и пьет осуждение себе, не рассуждая о Теле Господнем.
От того многие из вас немощны и больны и немало умирает.
Ибо если бы мы судили сами себя, то не были бы судимы.
Будучи же судимы, наказываемся от Господа, чтобы не быть осужденными с миром.
На церковно-славянском языке
Толкование блж. Феофилакта Болгарского
ЕВАНГЕЛЬСКОЕ ЧТЕНИЕ НА литургии
Евангелие составное: Мф., 107 зач., XXVI, 1-20. Ин., 44 зач., XIII, 3-17. Мф., 108 зач. (от полу́), XXVI, 21-39. Лк., 109 зач., XXII, 43-45. Мф., 108 зач., XXVI, 40 — XXVII, 2.
Рече Господь Своим учеником:
Весте, яко по двою дню Пасха будет, и Сын Человеческий предан будет на пропятие.
Тогда собрашася архиерее и книжницы и старцы людстии во двор архиереов, глаголемаго Каиафы,
И совещаша, да Иисуса лестию имут и убиют:
Глаголаху же: но не в праздник, да не молва будет в людех.
Иисусу же бывшу в Вифании, в дому Симона прокаженнаго,
Приступи к Нему жена, сткляницу мира имущи многоценнаго, и возливаше на главу Его возлежаща.
Видевше же ученицы его негодоваша, глаголюще: чесо ради гибель сия (бысть)?
Можаше бо сие миро продано быти на мнозе и датися нищим.
Разумев же Иисус рече им: что труждаете жену? дело бо добро содела о Мне:
Всегда бо нищия имате с собою, Мене же не всегда имате:
Возлиявши бо сия миро сие на тело Мое, на погребение Мя сотвори:
Аминь глаголю вам: идеже аще проповедано будет Евангелие сие во всем мире, речется и еже сотвори сия, в память ея.
Тогда шед един от oбоюнадесяте, глаголемый Иуда Искариотский, ко архиереом,
Рече: что ми хощете дати, и аз вам предам Его? Oни же поставиша ему тридесять сребреник:
И оттоле искаше удобна времене, да Его предаст.
В первый же день опресночный приступиша ученицы ко Иисусу, глаголюще Ему: где хощеши уготоваем Ти ясти пасху?
Oн же рече: идите во град ко oнсице, и рцыте ему: Учитель глаголет: время Мое близ есть: у тебе сотворю пасху со ученики Моими.
И сотвориша ученицы, якоже повеле им Иисус, и уготоваша пасху.
Вечеру же бывшу, возлежаше со oбеманадесяте ученикома.
Ведый Иисус, яко вся даде Ему Oтец в руце, и яко от Бога изыде и к Богу грядет:
Воста от вечери, и положи ризы, и прием лентион, препоясася:
Потом влия воду во умывальницу, и начат умывати ноги учеником и отирати лентием, имже бе препоясан.
Прииде же к Симону Петру, и глагола Ему той: Господи, Ты ли мои умыеши нозе?
Отвеща Иисус и рече ему: еже Аз творю, ты не веси ныне, уразумееши же по сих.
Глагола Ему Петр: не умыеши ногу моею во веки. Отвеща ему Иисус: аще не умыю тебе, не имаши части со Мною.
Глагола Ему Симон Петр: Господи, не нозе мои токмо, но и руце и главу.
Глагола ему Иисус: измовенный не требует, токмо нозе умыти, есть бо весь чист: и вы чисти есте, но не вси.
Ведяше бо предающаго Его: сего ради рече, яко не вси чисти есте.
Егда же умы ноги их, прият ризы Своя, возлег паки, рече им: весте ли, что сотворих вам?
Вы глашаете Мя Учителя и Господа: и добре глаголете, есмь бо.
Аще убо Аз умых ваши нозе, Господь и Учитель, и вы должни есте друг другу умывати нозе:
Образ бо дах вам, да, якоже Аз сотворих вам, и вы творите.
Аминь, аминь глаголю вам: несть раб болий господа своего, ни посланник болий пославшаго его.
Аще сия весте, блажени есте, аще творите я.
И ядущим им, рече: аминь глаголю вам, яко един от вас предаст Мя.
И скорбяще зело, начаша глаголати Ему един кийждо их: еда аз есмь, Господи?
Oн же отвещав рече: омочивый со Мною в солило руку, той Мя предаст:
Сын убо Человеческий идет, якоже есть писано о Нем: горе же человеку тому, имже Сын Человеческий предастся: добро бы было ему, аще не бы родился человек той.
Отвещав же Иуда предаяй Его, рече: еда аз есмь, Равви? Глагола ему: ты рекл еси.
Ядущим же им, прием Иисус хлеб и благословив преломи, и даяше учеником, и рече: приимите, ядите: сие есть Тело Мое.
И прием чашу и хвалу воздав, даде им, глаголя: пийте от нея вси:
Сия бо есть Кровь Моя, Новаго Завета, яже за многия изливаема во оставление грехов.
Глаголю же вам, яко не имам пити отныне от сего плода лознаго, до дне того, егда е пию с вами ново во Царствии Oтца Моего.
И воспевше изыдоша в гору Елеонску.
Тогда глагола им Иисус: вси вы соблазнитеся о Мне в нощь сию: писано бо есть: поражу пастыря, и разыдутся oвцы стада:
По воскресении же Моем варяю вы в Галилеи.
Отвещав же Петр рече Ему: аще и вси соблазнятся о Тебе, аз никогдаже соблажнюся.
Рече ему Иисус: аминь глаголю тебе, яко в сию нощь, прежде даже алектор не возгласит, трикраты отвержешися Мене.
Глагола Ему Петр: аще ми есть и умрети с Тобою, не отвергуся Тебе. Такожде и вси ученицы реша.
Тогда прииде с ними Иисус в весь, нарицаемую Гефсиманиа, и глагола учеником: седите ту, дондеже шед помолюся тамо.
И поем Петра и oба сына Зеведеова, начат скорбети и тужити.
Тогда глагола им Иисус: прискорбна есть душа Моя до смерти: пождите зде и бдите со Мною.
И прешед мало, паде на лицы Своем, моляся и глаголя: Oтче Мой, аще возможно есть, да мимоидет от Мене чаша сия: oбаче не якоже Аз хощу, но якоже Ты.
Явися же Ему Ангел с небесе, укрепляя Его.
И быв в подвизе, прилежнее моляшеся: бысть же пот Его яко капли крове каплющия на землю.
И востав от молитвы, и пришед ко учеником, обрете их спящих от печали
И глагола Петрови: тако ли не возмогосте единаго часа побдети со Мною?
Бдите и молитеся, да не внидете в напасть: дух убо бодр, плоть же немощна.
Паки вторицею шед помолися, глаголя: Oтче мой, аще не может сия чаша мимоити от Мене, аще не пию ея, буди воля Твоя.
И пришед обрете их паки спящих: беста бо им oчи отяготене.
И оставль их, шед паки, помолися третицею, тожде слово рек.
Тогда прииде ко учеником Своим и глагола им: спите прочее и почивайте: се, приближися час, и Сын Человеческий предается в руки грешников:
Востаните, идем: се, приближися предаяй Мя.
И еще Ему глаголющу, се, Иуда, един от обоюнадесяте, прииде, и с ним народ мног со oружием и дрекольми, от архиерей и старец людских.
Предаяй же Его даде им знамение, глаголя: Егоже аще лобжу, Той есть: имите Его.
И абие приступль ко Иисусови, рече: радуйся, Равви. И облобыза Его.
Иисус же рече ему: друже, (твори,) на неже еси пришел (друже, на сие ли пришел еси). Тогда приступльше возложиша руце на Иисуса и яша Его.
И се, един от сущих со Иисусом, простер руку, извлече нож свой, и удари раба архиереова, и уреза ему ухо.
Тогда глагола ему Иисус: возврати нож твой в место его: вси бо приемшии нож ножем погибнут:
Или мнится ти, яко не могу ныне умолити Oтца Моего, и представит Ми вящше неже дванадесяте легеона Ангел?
Како убо сбудутся писания, яко тако подобает быти?
В той час рече Иисус народом: яко на разбойника ли изыдосте со оружием и дрекольми яти Мя? по вся дни при вас седех уча в церкви, и не ясте Мене.
Се же все бысть, да сбудутся писания пророческая. Тогда ученицы вси оставльше Его бежаша.
(Воини) же емше Иисуса ведоша к Каиафе архиереови, идеже книжницы и старцы собрашася.
Петр же идяше по Нем издалеча до двора архиереова: и вшед внутрь, седяше со слугами, видети кончину.
Архиерее же и старцы и сонм весь искаху лжесвидетелства на Иисуса, яко да убиют Его,
И не обретаху: и многим лжесвидетелем приступльшим, не обретоша. Послежде же приступивша два лжесвидетеля,
Реста: Сей рече: могу разорити церковь Божию и треми денми создати ю.
И востав архиерей рече Ему: ничесоже ли отвещаваеши, что сии на Тя свидетелствуют?
Иисус же молчаше. И отвещав архиерей рече Ему: заклинаю Тя Богом живым, да речеши нам, аще Ты еси Христос, Сын Божий?
Глагола ему Иисус: ты рекл еси: oбаче глаголю вам: отселе узрите Сына Человеческаго седяща одесную силы и грядуща на облацех небесных.
Тогда архиерей растерза ризы своя, глаголя, яко хулу глагола: что еще требуем свидетелей? се, ныне слышасте хулу Его:
Что вам мнится? Oни же отвещавше реша: повинен есть смерти.
Тогда заплеваша лице Его и пакости Ему деяху (и по ланитома бияху его): oвии же за ланиту удариша (заушаху его),
Глаголюще: прорцы нам, Христе, кто есть ударей Тя?
Петр же вне седяше во дворе. И приступи к нему едина рабыня, глаголющи: и ты был еси со Иисусом Галилейским.
Oн же отвержеся пред всеми, глаголя: не вем, что глаголеши.
Изшедшу же ему ко вратом, узре его другая, и глагола сущим тамо: и сей бе со Иисусом Назореом.
И паки отвержеся с клятвою, яко не знаю Человека.
Помале же приступивше стоящии, реша Петрови: воистинну и ты от них еси, ибо беседа твоя яве тя творит.
Тогда начат ротитися и клятися, яко не знаю Человека. И абие петель возгласи.
И помяну Петр глагол Иисусов, реченный ему, яко прежде даже петель не возгласит, трикраты отвержешися Мене. И изшед вон плакася горько.
Утру же бывшу, совет сотвориша вси архиерее и старцы людстии на Иисуса, яко убити Его:
И связавше Его ведоша и предаша Его Понтийскому Пилату игемону.
На церковно-славянском языке
Толкование блж. Феофилакта Болгарского
ПРОПОВЕДЬ
|
(248)